De Haagse Hofvijver, de lockdown en Tunesië

C4BF259D-3C51-4C43-8634-708FC453B7CEHet was niet echt een protest dat klonk op de achtergrond en aan de rand van de Haagse Hofvijver, maar meer een irritante uiting van ongenoegen. Op social-media en dan met name via Twitter werden de schrille fluiters en op pannen slaande aandachttrekkers met de grond gelijk gemaakt. Voor mij een van de beelden van 2020: het elkaar met de grond gelijk maken.

Goed, we zitten dus met z’n allen weer in een lockdown. Een soort van (als je het positief kunt zien) vrije ruimte met kansen, teleurstellingen, uitdagingen en hopelijk wat meer innerlijke rust en stilte.

Voor mij gaat het werk gewoon door. Althans het proces en de uitwerking ervan. Genoten heb ik weer van de beelden uit de tijd van ‘Künstlergemeinschaft Der Blauwe Reiter’. Een groep (opgericht door Kandinsky, Marc, Macke en Jawlensky)gelijkgestemde kunstenaars die van 1911 tot ongeveer 1914 hun inzichten, werk en ontwikkeling bundelden om flinke stappen vooruit te maken. Via YouTube, dat toch een enorme rijke bron aan beelden blijft, kwam ik als vanzelf even later aan in Tunesië waar August Macke, Louis Millet en Paul Klee prachtig werk maakten. Landschappen wisselden af met stadse situaties en uitgewerkte momenten. Frisse en heldere kleuren sprankelden in het zonnige licht.

Terug naar de Hollands Hofvijver waar het protest klonk en Mark Rutte zoveel mogelijk zijn best deed er iets goeds van te maken. Terug naar het beeld van een staatsman tegen een bijna over gestileerde achtergrond. We zitten met z’n allen in een volgende lockdown. De kansen, uitdagingen en mogelijkheden zijn er. Die blijven. Hoe dan ook.