Accidental tourist, het moment en de sluitertijd

BreitnerDe leukste plaatsen om te bezoeken zijn wel diegene die volledig onverwacht op je pad komen. Zo was ik gisteren een accidental tourist en op bezoek in het Singer Museum in Laren. De relatief kleine expositie over de hand van Whistler en de authenticiteit van het prachtige schilderij “Symphony in White. The girl in the Muslin dress.” was mooi en interessant, maar uiteindelijk ging ik naar mijn Breitner. Ik noem het weleens gekscherend mijn Breitner omdat ik me er zo mee verbonden voel.

Natuurlijk waren de schilderijen van Whistler adembenemend om te ervaren en de andere “Expositie Bergense school. De eerste Hollandse Expressionisten.” de moeite waard. Maar ik viel zoals zo als eerdere keren daarvoor voor het “Zittend halfnaakt” uit 1890. Ik was geraakt.

George Hendrik Breitner begon aan het einde van de negentiende eeuw zich bezig te houden met fotograferen. Eigenlijk was het een van onze eerste straatfotografen. Breitner had er, dankzij dit medium, een extra stuk gereedschap bij gekregen. De kale werkelijkheid, waar hij zo naar zocht om te verbeelden, probeerde hij daarmee vast te leggen. En volgens mij is het hem gelukt ook, zijn foto’s zijn nog steeds een enorme bron van inspiratie.

De kale werkelijkheid, misschien is dat wat zo trekt in het schilderij. En het moment van. Een bevroren moment Het schitterend vastgelegde moment in de beweging. De fotografische sluitertijd gebruikt in een schildering.

Fijne dag.