Levendige indrukken, trillende prikkels en de vermoeidheid van het reizen

0542D6EC-0246-4A4C-82DE-50E8D6C38F76Oss-west. Voorlopig blijft dat nog een beladen station. Gelukkig denderde de trein er snel voorbij. Thank God for the intercity. Ik zag omdat ik aan de andere kant van het gangpad zat ook niet de opgezette tenten vol knuffels en inmiddels verdorrende plus verse bloemen. 

Goedemorgen, dames en heren. Alles goed met u? De conducteur maakte een rondje door de trein. Was het een gewoon rondje of was het een door de NS geregelde nazorg? Het was moeilijk te zeggen.

Station Breda kwam in zicht. Daar moest ik eruit. Beladen met koffer en rugzak plus de meegenomen kunst als reisgezelschap. Ondertussen was landschap al verweven met de drukte van een doordeweekse dag. Aan de horizon verschenen windmolens als storende factor tussen koeien en schapen, groen en bruine kleuren wisselden af broodnodige zendmasten. Het geheel had iets treurigs. Alsof op de vingers tikken niet genoeg is. 

In Breda was de overstap. In een heerlijk snorrende Fiat compleet met een tweede reisgezelschap was het goed toeven. Contact werd gemaakt, ditjes en datjes uitgewisseld plus opgedane levenservaringen. Prettig wisselde af met fijn. Antwerpen kwam al snel in zicht. Frankrijk diende zich aan. De uitgerolde franse tolwegen waren druk tijdens de gemiddelde doordeweekse dag. Zelfs drukte had haar aandoenlijk vermogen. 

De Morvan kwam in zicht. Gelukkig. Het hart klopte als ritmische steun en toeverlaat. De herfstkleuren klonken als heldere viool en donkere cello met hier en daar een prikkelende piccolo. Voor het oog verlaten dorpen met haar dichte luiken waren niet alleen zeker de moeite waard maar intens schilderachtig.

Glooiing wisselde stuivertje met stoffige landweg. Kruispunten wekten de indruk van levensloop. Voor een stadsmens is zulks overgang vermoeiend te noemen. Voor een kunstenaar is het hemels en een onuitputtelijke inspiratiebron. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *