De Johan Cruijff Arena, een Haags zwembad en commerciële belangen

IMG_3806De Johan Cruijff Arena.

Eindelijk is het er dan door. Gisteren zou hij zeventig zijn geworden en eindelijk is er dan het besluit genomen om de Amsterdam Arena om te gaan dopen tot de Johan Cruijff Arena.

Johan C. Heb hem altijd een mooie voetballer gevonden. Zag hem graag excellerreren en het voetbal modelleren tot in de puntjes. Als een beeldhouwer was ie met het spelletje bezig om het tot de finesse te doorgronden. Niemand kon zo mooi juichen na een gemaakt doelpunt. Niemand kon zo mooi eigenwijs zijn als Johan. Geen enkele andere voetballer verstond de kunst om het quasi diepzinnig zijn zo ten tonele te voeren. Als Johan sprak luisterde je, ademloos of niet.

Het mooie van Johan was ook dat ie uit een ander tijd kwam. Uit een tijd dat de commercie wel doorgedrongen was tot voorbij de kasteelmuren, maar nog niet zo veel werd toegelaten. Dat is nu wel anders. Wekelijks staan goed in de media getrainde voetballers de pers te woord. Meestal zonder versprekingen of haperingen, vaak zeggen ze hetzelfde. Op dezelfde manier, op dezelfde toon, met dezelfde woorden. Met hetzelfde kartonnenbord gevuld met sponsornaam als decor in een toneelstuk. Alsof het allemaal filialen zijn van een grote winkelketen. Commerciële belangen hebben anno 2017 nu eenmaal voorrang op paradijsvogels.

Hoe mooi was die tijd van vroeger in de tijd van Johan C. Ik weet nog dat ik regelmatig naar het openluchtzwembad vertrok. Op de fiets en met mijn zwemabonnement zorgvuldig opgeborgen in een broekzak. Een tas met handdoek en zwembroek inclusief het pakje brood onder de snelbinder. Haren wapperden in de wind. Net zoals die van Johan C. lichtjes op het veld wapperden terwijl hij er op los dribbelde.

Las vandaag dat een zwembad in Den Haag extra beveiligers gaat inzetten om de aanwezige badderaars te beschermen tegen overlast inclusief grijpgrage handen. Op zaterdag en zondagmiddagen moet iedereen van 14 jaar en ouder zich gaan legitimeren.

Langzaam, maar wat is tijd, lijken commerciële belangen de regie van de wereld stevig in handen te hebben. Mensen worden er niet alleen horendol van maar doen ook allerlei door hebzucht gedreven dingen die grenzen te buiten gaan. Ego en de angst om status te verliezen gaan hand in hand. De mens, althans in dit deel van de wereld, is rijker dan ooit maar tegelijkertijd er armer op geworden.

De commerciële belangen hebben ons in de auto gedirigeerd. Laten ons  van hot naar her vliegen. Hebben ons ook achter het beeldscherm gelokt en in onze mobiele telefonie. De bereikbaarheid was nog nooit zo groot terwijl onze zucht naar het onbereikbare alsmaar toe lijkt te nemen.

Johan C. Voetballer in een tijd dat een voetbalstadion er gewoon was om een potje te voetballen. In een tijd dat een stadion nog geen arena werd genoemd en het extra legitimeren bij een zwembad zich ver in de toekomst zou afspelen.