Het geluk, het licht en het meesterlijke talent

Camille Pissaro Als je me nu echt gelukkig wilt maken op deze donderdagochtend zo vlak voor de laatste dag voor het weekend dan is een afbeelding van Pissaro’s werk een schot in de roos!

Les Coteaux d’Auvers (1882) is een kleurrijk en losjes geschilderde impressie van een landschap met niet alleen het fenomenale licht maar ook de verandering ervan. De Kunsthal in Rotterdam heeft een tentoonstelling ingericht onder de titel ‘Meesterlijk!’ met 150 geleende werken uit de Boijmans van Beuningen collectie. Vanwege het feit dat het laatstgenoemde museum, een van de plekken waarbij mezelf het gelukkigst voel, voor ettelijke jaren is gesloten voor een zeer ingrijpende verbouwing/renovatie.

Meesterlijk. Tegenwoordig helaas te pas onpas gebruikt. Meesterlijk was die en die, zo Meesterlijk op dreef of Meesterlijk in dit of dat. Het is als het draaien van  een of meerdere stoelen bij een of andere talenjacht die we met het grootste gemak ‘The Voice’ zijn gaan noemen. Er komen stemmen voorbij die je later niet meer terughoort maar die op dat moment de hemel in zijn geprezen.

Het is donderdag. Langzaam dwalen de gedachten af richting een tweede kop koffie. Het frisse groen begint zich buiten te roeren. Bladvorming sluit zich aan bij knoppen. Groei bij de innerlijke levensenergie die gelukkig niet door de stikstofproblematiek is aangetast.

Rustig door de nieuws hoogtepunten bladerend, zowel digitaal als ook op papier, lijken hoogtepunten meer op dieptepunten vol in het extreme en rest nog maar een troost…

Camill Piassaro! Meesterlijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *