Controverse, de waarheid en een geweigerd kunstwerk

IMG_4397“Truth comming from the Well. Armed with her whip to chastise mankind” -Jean-Léon Gérôme (1896)

Op de kermis was het woensdagmiddag. Duidelijk merk en voelbaar. Ik zag vier door de spanning opgewonden puberjongens bij de ingang van het spookhuis staan. Diverse buggy’s met jonge kinderen werden voortgeduwd, De oppas-Oma’s en Opa’s waren doodeenvoudig niet te tellen.

Ik vroeg me af welke van de grootouders overbelast waren. Door de werkdruk en het geen NEE kunnen zeggen. Je gunt je kinderen toch het allerbeste of niet soms? Maar is het allerbeste wel het allerbeste? Of moet je het juist anders Doen? Die andere keuze maken?

Bij de fietsenstalling stonden vier pony’s. Keurig in een rijtje en gelid. Bezadeld en al. Hun korte beentje met van die ijzers eronder stonden roerloos op de tegels van de stoep. Een jonge moeder die in gezeldschap was van een flinke portie eigen overgewicht kocht de kaartjes. De nog jonge vader keek afgeleid op zijn mobiel.

“Als het zo zit moeten we straks veel musea sluiten”. De regel tekst liep met me mee door de stad. Er is een beweging gaande die als een golf door de wereld van de beelden raast. Kunstwerken worden bekeken en gewogen. De massa, wie dat dan ook moge zijn bepaald. De kracht van social-media is bepalend, de grootste schreeuwers onder hen hebben een machtige stem.

Een kunstwerk van Joep van Lieshout, de Domesticator, is door het Louvre in Parijs geweigerd. Omdat het blokkerige werk teveel zou lijken op een mens die het met een dier doet. Het werk een te grote hoeveelheid aan seksuele lading bevatten.

Ik dacht nog even aan gezadelde pony’s. Ongevraagd opgezadeld met kinderen voor een rondje rondom een paar straten. Tenslotte was het gisteren 4 oktober en dus internationale Dierendag.

Ik dacht nog even terug aan al die beelden die gisteren via social-media het levenslicht zagen. Met al die honden en poezen erop. Plus cavia’s en aanverwante klagers. Sommigen versierd met een hoedje en toeter, anderen keurig gekamd en poserend voor hun baasje.

De Domesticator is geweigerd. Omdat het lijkt op een mens die het met een dier doet. Het nieuws kwam op Wereld Dierendag. Wie zegt dat Kunst geen waarheid of humor bevat en niet gewoon leuk is?