Bijna en klaar als dansende rode bloemen

F48EE6A6-4E88-4211-B310-847EB6248CD686, 22, 3. Het zijn niet de cijfers van een kluis. Zo eentje die in de muur is gemetseld. Aan het oog onttrokken door er een schilderij voor te hangen. Een schilderij met daarop wellicht een boerderij, wat bomen en misschien een enkele koe. 

86, 22, 3. Lengte, breedte, dikte. Formaat omdat het formaat er nu eenmaal toe doet. Geschilderd op hout omdat het materiaal en de ondergrond nu eenmaal ook een bijdrage leveren.

Het geheel heeft iets van een Kale Berg. Misschien zie je er iets van sporen van Modest Moessorgski in terug. Zijn onvoltooide ‘Nacht op de Kale berg’ uit ‘pictures at an exhibition’ behoort nu eenmaal ook tot de rij van jarenlange inspiratie. Onbewuste toegevoegde waarde is uiterst waardevol. 

Een kale berg dus. Met dansende en groeiende rode bloemen in maan en daglicht. Blauwe lucht, een streep wolk, iets wazigs dat op geel en groen lijkt. Een uitgerekt landschap dat bijeen lijkt te worden gedrukt door de twee bruinen aan de zijkant.

86, 22, 3. Je kunt er wat van vinden. Interpreteren staat vrij. Net als geraakt worden of niet. Veel is mogelijk, zo niet alles. Je zou er een aanklacht tegen de verspilling van nu in kunnen zien of de vrolijk dansende viering van het leven en de groei. 

86, 22, 3. Bijna een muzikale driekwartsmaat. En bijna klaar. Het staat te gedijen, zich als beeld te vermaken in het licht van de kamer. Te verkneukelen terwijl de olieverf droogt. Bijna klaar levert de maker in ieder geval een soort van inzicht op dat er tussen bijna en klaar een persoonlijk nog te ontginnen en schemerachtig gebied ligt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *