Een Beeldcroniquer, Linda en de wachtkamer

Cecil Beaton Terwijl ik in de wachtkamer het ene na het andere tijdschrift doorbladerde zonder de bijgevoegde tekst van de artikelen te lezen kwam via de Volkskrant online het woord Beeldcroniquer voorbij.

Het was het gebruikelijke stapeltje tijdschriften. Een of twee autobladen, een tijdschrift over reizen, een VT-wonen met allerlei tips en inspiratie, iets over liefde voor Brocante en uiteraard de onvermijdelijke Linda. Vriendelijk ogend keek de laatste me aan. Misschien probeerde ze me wel over te halen fan te worden maar wist zij ook wel dat het absoluut een onvruchtbare poging was. Linda de Mol en ik gaan gewoon niet samen. Punt.

Even later kwam er een stel binnen. Hij greep naar een autoblad, zij dook in de Weekend. Het blad waar je ook op doordeweekse dagen de nodige sap en ophef kunt verwachten. Het blad had de meeste gebruikssporen van allemaal. Het woord ezelsoren schoof als vanzelf door de ruimte, alsof het zo moest zijn.

Ik keek eens goed de ruimte rond. Alhoewel het het tegenover gestelde van rond was. Hoge plafonds, een rechthoek. Prachtige tegelvloer, ouderwets ogend sierplijster op de muur, een lambrisering gemaakt van bedrukt MDF. De timmerman die dat had aangebracht had naar alle waarschijnlijkheid zwart gewerkt op een dag dat de ruimte vrij zou zijn van bezoek.

Werk van fotograaf Cecil Beaton (1904-1980). Schilderachtig passeert de Engelse Koningin. Net geïnstalleerd, jeugdig en met een glansrijke en lange toekomst voor zich. Ondertussen zit haar zoon nog steeds in de wachtkamer. Wellicht hopend op andere tijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *